Przypomnienie o obowiązkach właścicieli w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości niezamieszkałych
Związek Międzygminny „Gospodarka Komunalna” w Chrzanowie przypomina o obowiązkach właścicieli w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości niezamieszkałych, do których należą:
- podpisanie umowy na odbiór i zagospodarowanie wszystkich wymaganych 5 frakcji odpadów komunalnych (tj. papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, bioodpady, odpady zmieszane) z przedsiębiorcą wpisanym do Rejestru Działalności Regulowanej;
- wyposażenie nieruchomości w pojemniki lub worki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych pojemników w dobrym stanie sanitarnym, porządkowymi technicznym;
- selektywne zbieranie odpadów na 5 frakcji w następujący sposób:
- papier – opakowania i odpady z papieru, tektury, makulatura – do transparentnych worków lub pojemników w kolorze niebieskim, oznaczonych napisem „Papier”,
- metale i tworzywa sztuczne – opakowania i odpady z tworzyw sztucznych, metali i odpady opakowaniowe wielomateriałowe – do transparentnych worków lub pojemników w kolorze żółtym, oznaczonych napisem „Metale i tworzywa sztuczne”,
- szkło – opakowania i odpady ze szkła (łącznie białe i kolorowe) – do transparentnych worków lub pojemników w kolorze zielonym, oznaczonych napisem „Szkło”,
- bioodpady – odpady ulegające biodegradacji (w tym odpady spożywcze i kuchenne oraz zielone z pielęgnacji terenów zielonych), jeżeli nie są kompostowane – do pojemników o maksymalnej pojemności 1100 l w kolorze brązowym, oznaczonych napisem „Bio”,
- odpady zmieszane – pozostałe odpady, nie wymienione wyżej – do pojemników w kolorze czarnym, oznaczonych napisem „Odpady zmieszane”;
Pojemniki muszą spełniać wymagania normy PN-EN 840:2013-05 i być przystosowane do grzebieniowych mechanizmów załadowczych.
- oznaczenie pojemników i worków w sposób umożliwiający przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne jednoznaczną identyfikację właściciela nieruchomości, który ten pojemnik lub worek wystawia (np. nazwa firmy i adres nieruchomości);
- w przypadku, gdy nieruchomość składa się z części zamieszkałej i części niezamieszkałej, oznaczenie pojemników i worków w taki sposób, aby można było jednoznacznie stwierdzić, z której części są w nich gromadzone odpady;
- przekazywanie zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, z minimalną częstotliwością:
- odpady segregowane w workach lub pojemnikach (papier, tworzywa sztuczne, szkło) – nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu.
- bioodpady – jeżeli nie są kompostowane – nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie w okresie kwiecień październik, w pozostałym okresie – nie rzadziej niż jeden raz na cztery tygodnie,
- odpady zmieszane – z częstotliwością dostosowaną do rodzaju prowadzonej działalności, jednak nie rzadziej, niż jeden raz w miesiącu.
Wszystkie odpady komunalne powstałe na terenie nieruchomości niezamieszkałych winny być tam przekazane do zagospodarowania zgodnie z obowiązującymi przepisami. Niedopuszczalnym jest zabieranie odpadów z miejsca wytworzenia na terenie nieruchomości niezamieszkałych i wrzucanie do pojemników/worków przeznaczonych do odbioru odpadów z nieruchomości zamieszkałych lub ich przewożenie do PSZOK.
Nieruchomości niezamieszkałe podlegają regularnym kontrolom, a postępowanie z odpadami komunalnymi niezgodnie z obowiązującymi przepisami skutkować będzie:
- nałożeniem kary grzywny,
- wydaniem decyzji administracyjnej.
Dodatkowych informacji udziela Dział Rozwoju i Usług Dodatkowych pod numerem telefonu: (32) 62 32 908 wew. 34.